Welcome

Welcome

About Me

Nama : Nik Mohd Fadli Bin Nik Hamat, Callsign : 9W2 DIG, Bandar : Kemaman, Negeri : Terengganu, Negara : Malaysia. Tel : +6019-9139001 Email : nik3114@yahoo.com

Tuesday, October 6, 2009

XPDC 4X4 KE HUTAN BELUM, GRIK PERAK.

Pada 7 - 8, Ogos 2009 Kelab 4x4 Tok Janggut dari Pasir Putih Kelantan telah menganjurkan ekspedisi ke Hutan Belum, Perak. Perjalanan konvoi sebanyak 20 buah pacuan empat roda bermula di depan Hotel Tok Janggut, Pasir Putih. Konvoi ini disertai bersama oleh keluarga termasuk anak dan isteri masing-masing.

QTR 1000 hrs, 7 sept - Peserta Konvoi Berkumpul










Taklimat perjalanan sedang diberikan oleh Chief konvoi 9W2 YYU

Peringkat pertama semasa dalam perjalanan melalui lebuh raya Pasir Putih - Machang. Dari Machang kami terus menuju ke Grik melalui lebuh raya Jeli.

Berehat seketika di pandangan indah Titiwangsa.


Harmonic yang begitu teruja dapat mengikuti konvoi



Pengalaman yang paling menyukarkan apabila pacuan empat roda saya mengalami putus timing belt kecil namun masih boleh diperbaiki dan diteruskan perjalanan. Nasib baik 9W2 KYA Pok Ya ada bersama semasa kejadian tersebut. Bayangkan pada masa itu, kami sedang dalam perjalanan "off road" dalam lebih kurang empat jam perjalanan di dalam hutan rimba yang berbukit bukau.


Kami selamat sampai di lokasi apabila QTR menhampiri 1900 hrs, tempat bermalam adalah di tapak lama kem balak dan si tepinya ada aliran air terjun yang indah.



Hasil pancingan yang lumayan



Kaki Pancing



Kesian harmonic keletihan mendaki bukit ke anak sungai.

QTR 1430 hrs, 8 sept - Selepas selesai aktiviti di tapak perkhemahan, kami betolak balik dan singgah di perkampungan orang asli di pinggir Tasik Banding untuk menyampaikan sumbangan pakaian dan makanan kepada penduduk orang asli di situ.










Wakil penduduk orang asli yang menerima sumbangan.

Sebaik selesai acara di situ, kami segera bergerak keluar dari kawasan perkampungan memandangkan hari semakin mendung dan kami terpaksa meredah hujan di dalam laluan berbukit sebelum dapat keluar ke lebuh raya. Dalam perjalanan balik sempat pula berkenalan dengan Cikgu Baha 9W2 BBM di Jeli dan singgah minum walaupun beliau agak QRL pada masa itu. Terima kasih Cikgu Baha.

Setelah berpisah dengan rakan-rakan dari lokalan Pasir Putih, saya dan Pok Ya meneruskan perjalanan balik ke Kuala Terengganu. Sempat singgah makan sup gear box di sebelah IKM Besut, fuh memang power giler.
Sempat berjumpa dengan Poksu Li 9W2RLL dan Pak Lah 9W2LNK. Pak Lah ni sebenarnya orang kampung saya rupanya iaitu Kg Kuau, Bachok Kelantan, tetapi semasa saya belum berhijrah, beliau tinggal di tempat lain dan sekarang baru menetap semula di kampung halaman. Gembira dapat berjumpa rakan-rakan dan orang kampung di warung sup gear box.

Saya dan Pokya sampai di Base masing-masing apabila menghampiri QTR 0130 hrs.

Demikianlah pengalaman pertama saya konvoi 4x4 dengan pacuan empat roda sendiri bersama keluarga.

No comments:

Post a Comment